آزمون های بین المللی زبان انگلیسی برای تحصیل در خارج از کشور

انتشار 23 خرداد 1397
مطالعه 7 دقیقه

زمانی که می‌خواهید برای تحصیل در خارج از کشور اقدام کنید، نیازمند شرکت در یکی از آزمون های بین المللی زبان انگلیسی و اثبات تسلط خود بر این زبان هستید، تا بتوانید در کلاس ها شرکت کنید.

آزمون های بین المللی زبان انگلیسی برای تحصیل در خارج از کشور

آزمون های بین المللی زبان انگلیسی برای تحصیل در خارج از کشور

کلیه متقاضیان تحصیل در دانشگاه های خارج از کشور، در صورتی که زبان انگلیسی به عنوان زبان مادری آن ها شناخته نمی شود، موظف هستند تا شایستگی خود را در زبان انگلیسی به دانشگاه مورد نظر خود اعلام کنند و یکی از این راه ها، ارائه مدرک زبان بین المللی انگلیسی می باشد. موضوع مربوط به English language proficiency یکی از مهم ترین مدارک برای متقاضیان تحصیل در خارج از کشور می باشد. اکثر دانشگاه های جهان، در اختیار داشتن مدرک زبان با حد نصاب نمره مشخص شده را به عنوان اولویت های admission معرفی می کنند و از دانشجویان درخواست می کنند تا مدرک زبان را به عنوان یکی از نیازمندی‌های پذیرش admission requirement ارائه کنند. اگر دانشجویی نتواند این مدرک را به همراه مدارک مورد نیاز به دانشگاه مقصد ارسال کند، قبولی وی در فرآیند انتخاب و پذیرش قطعی، در هاله ای از ابهام رفته و احتمال رد درخواست ایشان وجود دارد.

اخذ مدرک زبان از طریق شرکت در یکی از این آزمون های بین المللی زبان انگلیسی نه تنها هزینه‌های زیادی دارد، بلکه زمان زیادی هم باید صرف آمادگی برای آن‌ها کرد. بنابراین خیلی زودتر از تاریخ امتحان، مطالعه خود را آغاز کنید و فراموش نکنید که تاریخ امتحان را چند ماه زودتر از ددلاین‌های تعیین شده توسط دانشگاه‌ها انتخاب کنید.

در ادامه برخی از اطلاعات کلی و عمومی را درباره برخی از مشهورترین آزمون های بین المللی زبان انگلیسی در سطح جهان بررسی خواهیم کرد. این اطلاعات را به دقت مطالعه کنید و با بررسی رشته و دانشگاهی که مد نظر خود دارید از حداقل‌های خواسته توسط آن‌ها اطمینان یابید.

سطوح مختلف تسلط بر زبان انگلیسی

A: زبان آموز ابتدایی

A1 مبتدی

A2 مقدماتی

B: زبان آموز مستقل

B1 متوسط

B2 بالاتر از متوسط

C: زبان آموز ماهر

C1 پیشرفته

C2 کاملا مسلط

برای هر سطح تعریفی از توانایی زبان آموز در ۴ بخش مختلف خواندن، شنیدن، صحبت کردن و نوشتن توسط مرکز برگزار کننده آن امتحان ارائه شده است؛ تعریفی که در رابطه با هر آزمون و هر زبان دیگری هم کاربرد دارد. معمولا سطح زبانی که دانشگاه‌های مختلف در اقصی نقاط جهان از متقاضی توقع دارند سطح میانه یا مستقل (B) است. اگرچه برخی از دانشگاه‌ها به ویژه برای رشته‌های علوم انسانی همچون ادبیات انگلیسی سطح بالاتری را طلب می‌کنند.

آزمون های بین المللی زبان انگلیسی

طبیعتا زبان انگلیسی متداول‌ترین زبان بین المللی برای یادگیری است. حتی در رشته‌هایی که دانشگاه‌های خارجی به زبان کشور خودشان ارائه می‌کنند ممکن است ارائه مدرک زبان انگلیسی یک امتیاز محسوب شود یا حتی از آنجایی که برخی از درس‌ها به انگلیسی ارائه می‌شوند، مدرک زبان ضروری هم باشد. آزمون های بین المللی زبان انگلیسی که در ادامه معرفی می‌شوند، مشهورترین و متداول‌ترین آزمون‌های زبان در سطح جهان به شمار می‌روند.

۱. آزمون انگلیسی تافل (TOEFL)

تافل یکی آزمونهای بین المللی زبان انگلیسی است، که توسط موسسه ETS دانشگاه پرینستون برگزار می شود. TOEFL حروف اول عبارت Test of English as a Foreign Language است و اولین بار در سال ۱۹۶۴ میلادی برگزار شد. آزمون تافل شامل ۴ مهارت خواندن، گوش دادن، سخن گفتن و نوشتن است. این آزمون در سراسر دنیا به ۳ شکل CBT, PBT و iBT برگزار می شود.

Paper Based TOEFL – PBT 

pBT دارای ۳ بخش اصلی می باشد. امتیاز این امتحان از ۳۱۰ تا ۶۷۷ می باشد که به جمع نمره ۳ بخش آن مربوط شده و نمره بخش نوشتاری جدا محاسبه می شود.
1. بخش شنیداری ——————– ۵۰ پرسش —– ۳۵ دقیقه

  • بخش شنیداری: این بخش از تافل توانایی شما را در درک مکالمه های انگلیسی مورد سنجش قرار می دهد. این بخش خود به سه قسمت تقسیم می شود. قسمت اول این بخش شامل مکالمه هایی کوتاه می باشد که بین دو نفر صورت می گیرد و پس از پایان هر مکالمه پرسشی مبنی بر اینکه چه چیزی بین این دو نفر رد و بدل شده است و یا پرسشی در مورد زمان یا مکان این مکالمه، مطرح می شود.
    در قسمت دوم مکالمه های گسترده تری بین دو یا چند نفر انجام می شود و قسمت سوم نیز دربرگیرنده نطق ها و سخنرانی هایی است که بیشتر در مورد موضوعات دانشگاهی و آکادمیک می باشد.

2. بخش ساختار و نگارش————-۴۰ پرسش —– ۲۵ دقیقه

  • بخش ساختار و نگارش: این بخش دو دسته از سؤالات را در بر می گیرد و هر دو دسته برای سنجش توانایی شما در تشخیص گرامر و ساختار صحیح در یک متن طراحی شده اند. در دسته اول سؤالات (ساختار یا Structure) شما باید ساختار صحیح و ترتیب لغات را تشخیص دهید. این دسته از سؤالات از یک جمله با یک یا چند جای خالی تشکیل شده است و شما باید گزینه ای را که به بهترین نحو جمله را تکمیل می کند، انتخاب کنید. در دسته دوم سؤالات (نگارش یا Written Expression) هم شما با جملات کاملی روبرو می شوید که زیر چهار تا از کلمات آنها خط کشیده شده است و شما باید کلمه یا عبارت نادرست را شناسایی کنید.

3. درک مطلب————————- ۵۰ پرسش —– ۵۵ دقیقه

  • درک مطلب: مهارت کافی در درک متون انگلیسی و نیز دایره لغات خوب، کلید موفقیت در همه بخشهای تافل محسوب می شود، اما در این بخش این مهارتها بطور خاص مورد ارزیابی قرار می گیرند. این بخش از آزمون تافل معمولاً شامل پنج متن در زمینه های علمی و دانشگاهی می باشد و به دنبال هر متن ۱۰ پرسش مطرح می شود. همه اطلاعاتی که برای پاسخ به پرسشها نیاز دارید در داخل متنها گنجانده شده است و شما نیاز به پیش زمینه علمی خاصی ندارید.

Computer Based TOEFL – CBT

این امتحان بسیار شبیه امتخان تافل ورقه ای می باشد، با این تفاوت که بوسیله کامپیوتر انجام می شود. این نوع آزمون در ایران برگزار نمی شود. نسخه کامپیوتری آزمون تافل از بخشهای زیر تشکیل شده است:
۱. بخش شنیداری———— ۵۰-۳۰ پرسش——- ۶۰-۴۰ دقیقه
۲. ساختار———--———– ۲۵-۲۰ پرسش——- ۲۰-۱۵ دقیقه
۳. درک مطلب———-—– ۶۰-۴۴ پرسش—— ۹۰-۷۰ دقیقه
۴. بخش نوشتاری———— ۱ انشاء ————۳۰ دقیقه

Internet Based TOEFL – iBT

تفاوت عمده ی آزمون iBT با دو نوع دیگر تافل (pbt-cbt)، افزوده شدن بخش Speaking و خذف Structure از آن است. هر ۴ مهارت زبان در آن مورد آزمایش قرار می گیرد.این آزمون از ۴ بخش ۳۰ نمره ای تشکیل شده است و تقریبا ۴ ساعت به درازا می کشد.
مدرک این آزمون ۲ سال اعتبار دارد. همچنین معمولا دو هفته به طول می‌انجامد تا نتیجه آزمون به شما اعلام شود.

۲. سامانه جهانی ارزیابی زبان انگلیسی (IELTS)

آیلتس هم آزمون زبان مخصوص به خود را برگزار می‌کند و همچون تافل در همه کشورهای انگلیسی زبان و دیگر کشورهایی که رشته‌های تحصیلی را به زبان انگلیسی ارائه می‌کنند معتبر است. همچنین آیلتس یک آزمون دیگر دارد که مناسب برای متقاضیان کار و مهاجرت است تا از این طریق مهارت خود در زبان انگلیسی را نشان دهند. همچون تافل، آیلتس هم ۴ بخش مختلف به قرار زیر دارد:

  • شنیداری (۴۰ دقیقه)
  • خواندن (۶۰ دقیقه)
  • نوشتاری (۶۰ دقیقه)
  • گفتاری (۱۱ تا ۱۴ دقیقه)

بنابراین در مجموع آزمون آیلتس نزدیک به ۳ ساعت به طول می‌انجامد. این آزمون در تقریبا ۵۰۰ مرکز مختلف در سطح جهان برگزار می‌شود و بر خلاف آزمون تافل بخش گفتاری آن به صورت چهره به چهره با یک ممتحن صورت می‌گیرد.

نمره آیلتس بین ۱ تا ۹ متغیر است. نمره‌ای که معمولا دانشگاه‌های مختلف از متقاضیان طلب می‌کنند بین ۵/۵ تا ۶/۵ است. در حال حاضر قیمت آیلتس ۱ میلیون ۴۵ هزار تومان و برای دو سال معتبر است. همچنین نتیجه آزمون نیز پس از ۱۳ روز به داوطلب اعلام می‌شود. نتیجه آزمون را می‌توان به صورت آنلاین مشاهده کرد و در همان روز نیز نتیجه آزمون به صورت یک مدرک به آدرس شما پست می‌شود.

۳. آزمون‌های زبان انگلیسی کمبریج (CAE)

ارزیابی زبان انگلیسی کمبریج (که در گذشته با نام آزمون‌های ESOL دانشگاه کمبریج شناخته می‌شد) یک سازمان غیر انتفاعی است که مدارک زبان انگلیسی را برای سطوح مختلف زبان ارائه می‌کند. «گواهی اول انگلیسی» (FCE) همسطح با سطح B1-b2 تافل محسوب می‌شود که متقاضی در صورت قبولی در این آزمون نمره‌ای بین A تا C دریافت می‌کند. این گواهی با نمره آیلتس بین ۵/۵ تا ۶/۵ قابل مقایسه است. «گواهی پیشرفته انگلیسی» (CAE) هم همسطح با C1-C2 تافل و برابر با نمره آیلتس بین ۶/۵ تا ۸ است که بسیاری از دانشگاه‌های کشور انگلستان این مدرک را درخواست می‌کنند. پیشرفته‌ترین امتحان این آزمون هم «گواهی تسلط بر انگلیسی» (CPE) است که همسطح با C2 در تافل و برابر با نمره بالاتر از ۹ در آیلتس است. بر خلاف دیگر آزمون‌ها، این آزمون مشتمل بر ۵ بخش است:

  • خواندن
  • نوشتاری
  • کاربرد انگلیسی (کاربرد گرامر و غیره)
  • شنیداری
  • گفتاری

 گواهی‌های کمبریج عمدتا توسط دانشگاه‌های انگلستان پذیرفته می‌شود، اگرچه به اندازه تافل و آیلتس محبوب نیست. بر خلاف دیگر آزمون‌ها، گواهی‌های کمبریج تاریخ انقضا ندارند.

آزمون PET چیست و چه کاربردی دارد؟

آزمون PET که مخفف عبارت Preliminary English Test است، یکی از آزمون‌های رایج دانشگاه کمبریج بوده و نشان دهنده‌ تسلط شرکت‌کننده بر اصول ابتدایی زبان انگلیسی و مهارت او در استفاده از این اصول در زندگی روزمره است. این آزمون بین‌المللی مرحله‌ای منطقی بین دو آزمون دیگر کمبریج به نام‌های «KET» و «FCE» در نظر گرفته می‌شود. موفقیت در این آزمون نشان می‌دهد که فرد می‌تواند متن‌ها و مقالات ساده انگلیسی را بخواند، در مورد مسائل روزمره نامه و ایمیل بنویسد، در جلسات یادداشت‌برداری کند و ایده‌ها و افکارش را به زبان انگلیسی بیان کرده یا بنویسد.

هدف از شرکت در آزمون PET توسعه توانایی متقاضی جهت ایجاد ارتباط موثر به زبان انگلیسی در موقعیت‌ها و رویدادهای واقعی، کسب مهارت ارزشمند و قابل قبول در سراسر جهان و بهبود فرصت‌های کاری، تحصیلی و توریستی است. گواهینامه این آزمون توسط بیش از بیست هزار دانشگاه، کارفرما و سازمان‌های دولتی در سراسر جهان قابل پذیرش است. گواهینامه شرکت در آزمون PET می‌تواند درهای ورود به تحصیلات عالی و فرصت‌های شغلی بهتر در خارج از کشور را برای شرکت‌کنندگان خود فراهم کرده و قدرت انتخاب آن‌ها را برای انتخاب کار و دانشگاه مورد نظر خود بالا می‌برد. برخی از سازمان‌هایی که گواهینامه PET را معتبر می‌دانند شامل سونی، بایر، دانشگاه Warwick، واحد مهاجرت دولت استرالیا و آمریکن اکسپرس هستند.

۴. دیگر آزمون‌ها

در کنار آزمون های بین المللی زبان انگلیسی نام برده شده در بالا، آزمون‌هایی که در زیر آورده شده‌اند هم معتبر هستند. اگرچه این آزمون‌ها برای اهداف تحصیلی طراحی نشده‌اند اما ممکن است برخی از این دانشگاه‌ها آن‌ها را بپذیرند. شرکت در آزمون‌های زبان انگلیسی مربوط به کسب و کار همچون BEC ممکن است توسط رشته‌های همچون MBA ضروری باشد.

  • آزمون زبان انگلیسی برای ارتباطات بین المللی (TOEIC)
  • آزمون زبان انگلیسی کسب و کار (BEC)

 

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

پرسش ها و دیدگاه های کاربران
سوال یا دیدگاه شما
سوال یا دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
چاپ مقاله
اطلاعات بیشتر
استخراج مقاله
اطلاعات بیشتر
پارافریز تخصصی
ثبت سفارش
فرمت بندی مقاله
ثبت سفارش
ترجمه تخصصی
ثبت سفارش
ویراستاری تخصصی
ثبت سفارش
ترجمه مولتی‌مدیا
ثبت سفارش
گویندگی
ثبت سفارش
ترجمه همزمان
ثبت سفارش
تولید محتوا
ثبت سفارش