استاندارد های نگارش مقاله ISI

انتشار 11 تیر 1397
مطالعه 3 دقیقه

همانطور که در جریان هستید برای اینکه یک مقاله بتواند در ژورنالهای بین المللی همچون ISI پذیرش شود ، نیاز دارد تا در زمان نگارش ، برخی اصول و قواعد در آن طبق استاندارد های جهانی انجام گردد.

استاندارد های نگارش مقاله ISI

زمانیکه تصمیم می گیرید مقاله ای را به ژورنال های منتسب به پایگاه ISI ارسال نمایید ، باید این نکته را بدانید که این مجلات ، مجلات شناخته شده ای هستند و دریافت پذیرش از آنها هم کار آسانی نیست. محققان و اساتید کشور نیز به دلیل اعتبار بالای پژوهشی ، نگاه ویژه ای به این نشریات دارند و در همین راستا ، دانشجویان داخلی نیز تمام تلاش خود را می کنند تا مقالات خود را در یکی از این مجلات به چاپ برسانند.

اما برای افزایش موفقیت در پذیرش مقاله ISI ، نویسنده در هنگام نگارش مقاله مستلزم رعایت برخی اصول و قواعد بین المللی است. اصولی که با رعایت آنها تا میتوان  تا حدود زیادی درصد ریجکت مقاله را پایین آورد.

استاندارد های نگارش مقاله ISI

مقدمه:  اولین بخش مقاله که در آن باید بسیار حساس بود ، انتخاب عنوان مقاله است. عنوان مقاله میتواند از 3 الی 8 کلمه کلیدی تشکیل شود که جمله ناقصی را تشکیل می دهند. عنوان باید بازتابی از محتوای مقاله باشد و خواننده با خواندن آن بصورت کلی با موضوع مقاله آشنا گردد. در انتخاب عنوان بهتر است از اصطلاحات و علائم تخصصی استفاده نشود.

نگارش افیلیشن : در این بخش نویسنده رهبر ، نام تمام کسانی که به عنوان نویسنده ، فعالیتی در انجام پژوهش کرده اند را آماده و همراه نشانی ، آدرس ، درجه علمی ، سمت دانشگاهی و شماره تماس ، در اختیار خوانندگان قرار می دهند و نام آنها را بر اساس میزان سهم پژوهش ، از بالا یه پایین ارئه می کنند.

چکیده : چکیده مقاله با اینکه جز اولین بخش های یک مقاله به حساب می آید ، اما بهتر است در آخرین مرحله نگارش مقاله ، آماده و ارائه گردد. این قسمت در واقع خلاصه ای از کل مقاله نوشته شده است و نویسنده باید در 250 کلمه ، به صورت نقل قول فعالیت های خود را با فعل گذشته به خوانندگان بیان کند. این بخش بسیار با اهمیت است و معمولا تمام خوانندگان این بخش را مطالعه می کنند. اگر بخش چکیده دارای نوشته ای جذاب و قوی باشد ، مطمئنا ادامه مقاله را مطالعه خواهند کرد ، اما اگر این بخش دارای نگارش ضعیفی باشد ، بدون تردید میلی برای مطالعه ادامه مقاله نخواهند داشت.

کلمات کلیدی: 4  الی 6 کلمه کلیدی می توانند به مقاله شما وجه خاصی ببخشند. این کلمات بسیار مهم هستند و در بسیاری از مواقع ، بعد از چاپ مقالات ، مقاله نگارش شده با این کلمات دیده می شوند و امکان رفرنس دهی را آسانتر می کنند. در انتخاب این کلمات نباید از واژه های عمومی کلی استفاده کرد. چکیده مقاله می تواند در این کار به شما کمک کند.

مقدمه: نویسنده در این بخش بطور کلی هدف و مسیر تحقیق را برای خواننده عنوان می کند و نتایج بدست آمده را بصوت خلاصه بیان می کند. متن باید خلاصه وار و حداکثر دو صفحه باشد. در نگارش متن از جملات طولانی و پیچیده پرهیز گردد.

روش های پژوهش: همانطور که از نام آن مشخص است ، در این بخش باید روش هایی که از آنها برای رسیدن به نتایج تحقیق استفاده کرده ایم ، توضیح داده شوند. در این بخش به طور کامل ، نمونه های بررسی شده ، نحوه انجام نمونه گیری ، جامعه آماری و ... را با جزئیات کار مورد بررسی قرار می دهیم.

نتایج پژوهش: نویسنده مقاله باید در این بخش ، نتایج حاصله از انجام پژوهش خود را بدون بزرگ نمایی ارائه کند. این بخش در مقاله ISI بسیار مهم است و باید از  نمودار ها و جداول مستدل استفاده گردد. حتما داده های جداول و نمودار ها بررسی و ارزیابی گردند.

بخش دیسکاشن و نتیجه گیری: در این بخش باید نکات مهمی از محتوای متن را نوشته و نتیجه فرضیات ارائه شود و نوع مطالعات در رابطه با نتایج نیز ذکر شود و در پایان نتایج بدست آمده را با نتایج خود مقایسه نمایید.

رفرنس ها: در بخش " دستور العمل ها برای نویسندگان " هر ژورنال ، در این مورد نوشته هایی قرار داده می شود. حتما این بخش باید خوانده شود. قسمت منابع  باید با حوصله و با دقت نگارش گردد و برای این کار می توان به منابع مقالات مختلف توجه کرد.

  • در پایان ، با بررسی موارد بالا و در صورت نیاز ، موسسه آذرگان آماده ارائه هر گونه مشاوره به شما فرهیخته عزیز است و میکوشد با ارائه بهترین خدمات پژوهشی ، شما را در مسیر موفقیت ، یاری رساند.

 

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

پرسش ها و دیدگاه های کاربران
سوال یا دیدگاه شما
سوال یا دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
چاپ مقاله
اطلاعات بیشتر
استخراج مقاله
اطلاعات بیشتر
پارافریز تخصصی
ثبت سفارش
فرمت بندی مقاله
ثبت سفارش
ترجمه تخصصی
ثبت سفارش
ویراستاری تخصصی
ثبت سفارش
ترجمه مولتی‌مدیا
ثبت سفارش
گویندگی
ثبت سفارش
ترجمه همزمان
ثبت سفارش
تولید محتوا
ثبت سفارش