اصول کاربردی در نوشتن مقاله از پایان نامه

انتشار 4 دی 1400
مطالعه 8 دقیقه

نگارش مقاله از پایان نامه یکی از بهترین راه های تهیه مقاله برای دانشجویان مقاطع تحصلات تکمیلی است. در این مقاله میخواهی در مورد اصول کاربردی در نوشتن مقاله از پایان نامه صحبت کنیم.

اصول کاربردی در نوشتن مقاله از پایان نامه

همانطور که میدانید، یکی از راه های سریع و کم هزینه برای تهیه مقالات علمی، بخصوص برای دانشجویان مقاطع تحصیلی ارشد و دکتری، استخراج مقاله از پایان نامه است. دانشجویان، برای بدست آوردن 2 نمره پایان نامه، تقویت رزومه پژوهشی، اپلای از دانشگاه های معتبر، دفاع از رساله و فارغ التحصیلی از دانشگاه، نیاز دارند تا مقالات چاپ شده در نشریات معتبر داشته باشند. تهیه و نگارش مقاله صفر تا صد، کار بسیار تخصصی، زمان بر و چالشی است و هر کسی قادر به نوشتن اصولی آن نیست. در شرایطی که برای دانشجویان داشتن مقاله با کیفیت در کمترین زمان، بسیار مهم است، بهترین روش، استخراج مقاله از پایان نامه است. در ادامه با ما همراه باشید.

تصویر
 

استخراج مقاله چیست؟

دانشجویان، برای اینکه بتوانند در رشته مطالعاتی خود از دانشگاه مورد نظر فارغ التحصیل شوند، نیاز دارند تا با تدوین، نگارش و ارائه پایان نامه، نشان دهند که آماده فارغ التحصیلی از دانشگاه هستند، از این رو پایان نامه ها منابع علمی بسیار معتبری هستند و بدلیل اینکه محتوا و موضوع منحصر بفردی دارند و زیر نظر اساتید راهنما تهیه میشوند، میتوان از آنها برای تهیه مقالات علمی استفاده کرد. استخراج مقاله، تنها صرفا استفاده از مطالب خود پایان نامه است و با نگارش مقاله تفاوت دارد اما نکته مهم در استخراج مقاله این است که این کار، صرفاً کار برش و چسباندن (کپی - پیست) نیست و کسی که میخواهد کار استخراج را انجام دهد، حتما باید بخوبی به اصول این کار واقف باشد. در بخش بعد در مورد تفاوت پایان نامه و مقاله صحبت میکنیم.

تفاوت پایان نامه و مقالات علمی

پایان نامه ها، حجم مطالب بیشتری دارند و معمولا بیش از 60 صفحه (20.000 کلمه) را شامل میشوند، در صورتی که مقالات 10 الی 30 صفحه (4000 - 8000 کلمه) را شامل میشوند. پایان نامه ها باید طبق چارچوب و قوانین دانشگاه نوشته شوند، در صورتیکه مقالات علمی باید از فرمت خاص نشریه پیروی کنند. داورانی که پایان نامه ها را مورد ارزیابی قرار میدهند، معمولا توسط اعضای کمیته منتخب هیئت رئیسه یا هیئت علمی دانشگاه انتخاب میشوند، در صورتیکه مقالات ژورنالی توسط هیئت داوران منتخب خود نشریه بررسی میشوند. کسی که میخواهد مقاله ای از پایان نامه استخراج کند، باید به این تفاوت ها دقت کند، سپس شروع به استخراج کند.

اصول کاربردی در نوشتن مقاله از پایان نامه

همانطور که میدانید، حجم پایان نامه نسبت به مقاله بسیار بیشتر است، پس باید با رعایت اصول مقاله نویسی، حجم آن را کم کرد تا به استاندارد مقاله علمی برسد. مقالات علمی از اجزای مختلفی تشکیل شده اند که هر جز باید اصولی نوشته شود. در ادامه اصول کاربردی نوشتن اجزای مقاله را از پایان نامه بیان میکنیم.

عنوان مقاله: یکی از بخش های مهم مقاله علمی، انتخاب عنوان آن است. بهتر است عنوان پایان نامه را تغییر دهید، چون پایان نامه حجم وسیعی از اطلاعات را پوشش میدهد و شاید نتواند برای عنوان یک مقاله که از هدف خاصی پیروی میکند، مناسب باشد. عنوان باید مختصر و آموزنده باشد و از عبارات فنی و اختصارات استفاده نشود. عنوان باید در بردارنده چند کلمه کلیدی باشد. سعی کنید در انتخاب کلمات دقت لازم را انجام دهید تا عنوانی جذاب بنویسید. عنوان مناسب میتواند روی خوانندگان و داوران نشریه، تاثیر مثبت بگذارد. (عنوان استاندارد کوتاه و بین 6 الی 15 کلمه است)

چکیده: یکی از بخش های مهم مقاله، بخش چکیده است. بخش چکیده بصورت خلاصه، نشان میدهد که هدف شما از این پژوهش چه بوده است و چه یافته های جدیدی را ارائه داده اید. در این بخش از اختصارات استفاده نکنید. چکیده یک مقاله، شرح مختصری از چشم انداز و هدف مقاله شماست و این نکته بسیار مهم است که چکیده شرح کوتاهی از تفسیر و نتیجه گیری، ارائه دهد. زمانی که میخواهید از چکیده پایان نامه استفاده کنید، تنها بخش هایی را استفاده کنید که مربوط به موضوع است، افعال به صورت گذشته و ماضی بعید باشد. در چکیده نیاز به منبع نویسی ندارید. (چکیده استاندارد بین 150 الی 250 کلمه است)

مقدمه: یکی از چالش های مهم در استخراج مقاله از پایان نامه، بررسی جامع ادبیات بخش مقدمه پایان نامه و نحوه مختصر کردن مناسب این بخش برای معرفی به عنوان مقدمه مقاله ژورنالی است. متن مقدمه را به مطالب مربوط به زمینه سوالات و فرضیه های تحقیق محدود کنید. محتوای اضافی یا بخش هایی را که مستقیماً به دانش یا درک خوانندگان از سوال(های) تحقیق خاص یا موضوع (موضوعات) تحت تحقیق کمک نمی کنند، حذف کنید. با توصیف روشنی از سوالات، اهداف یا فرضیه هایی که تحقیقات شما را روشن می کنند، مقدمه را تمام کنید. برای بهتر شدن کار، میتوانید به مقالات مرتبط و جدیدالنشر چاپ شده استناد کنید. (مقدمه استاندارد حدود 2 صفحه است)

بخش روش: این بخش برای آن است که اطلاعات کافی برای اینکه خوانندگان بتوانند نحوه جمع آوری و ارزیابی داده ها را درک کنند، به آنها انتقال دهیم. به جای ارائه جزئیات کامل درباره هر مرحله، خوانندگان را به کارهای قبلی مطالعه شده یا مطالب تکمیلی ارجاع دهید. بخش روش، در واقع نشان میدهد مسئله، چگونه مورد مطالعه قرار گرفته است. (بخش روش معمولا بین 2 الی 3 صفحه است)

بخش نتایج: در انتخاب تجزیه و تحلیل برای گنجاندن در بخش نتایج، گزینشی عمل کنید و فقط مهمترین موارد را گزارش دهید. اگرچه یک رویکرد بی طرفانه برای جلوگیری از حذف داده های مطالعه مهم است، اما گزارش هر تحلیلی که ممکن است برای پایان نامه انجام شده باشد، در فضای محدود مقاله، مناسب نیست. درعوض، اطمینان حاصل کنید که نتایج مستقیماً برای پاسخ دادن به سوالات یا فرضیه های اصلی تحقیق شما سامان دهی شوند و تحلیل های جانبی را حذف کنید(یا آنها را به عنوان مواد تکمیلی درج می کنید). در شناسایی تجزیه و تحلیل های اولیه، ثانویه و هرگونه اکتشافی  طوری بنویسید که هدفتان واضح باشد. این بخش باید به سوال "چه چیزی پیدا کرده اید؟" پاسخ دهد. (بخش نتایج معمولا بین 4 الی 6 صفحه است)

بخش بحث: مطابق تجزیه و تحلیل و نتایجی که گزارش می کنید، بحث را تنظیم کنید. بررسی کنید که تفسیر و کاربرد شما از یافته ها مناسب است و فراتر از داده ها را جمع نکنید. یک بخش بعنوان بحث قوی، نظر به محدودیت های اندازه گیری و سایر ملاحظات خاص مطالعه باید مورد اجماع، واگرایی و مقایسه با کارهای مشابه قبلی قرار بگیرد. بحث در مورد نتایج بدست آمده است اما نباید بخش نتایج را دوباره تکرار کنید. بخش بحث بسیار مهم است و باید داده های خود را در این بخش ارائه کنید.(بخش بحث میانگین بین 4 الی 6 صفحه خواهد بود)

منابع: به جای ارائه لیست جامعی از منابعی که در پایان نامه استفاده شده است، فقط مهمترین و جدید ترین منابع (مثلاً از نظر تئوریک جدید النشر) را به ویژه در مقدمه و بررسی ادبیات ذکر کنید. اطمینان حاصل کنید که آثاری که ذکر می کنید به دانش خوانندگان در مورد موضوع خاص و درک و زمینه سازی تحقیقات شما کمک کند. استناد به بررسی ها و متاآنالیزها می تواند خوانندگان علاقه مند را به ادبیات گسترده تری رهنمون کند، در حالی که راهی اقتصادی برای مراجعه به مطالعات قبلی فراهم می سازد. (تعداد استاندارد منابع بین 10 الی 30 رفرنس میباشد)

جداول و شکل ها: اطمینان حاصل کنید که جداول یا شکل های ارائه شده واقعا ضروری و در جای مناسب هستند و محتوای ارائه شده در متن را دوباره عینا تولید نمی کنند. شکل ها و جداول بسیار مهم هستند و میتوانند براحتی هدف شما را با کمترین کلمات به خوانندگان انتقال دهند. (بستگی به موضوع دارد اما معمولا بین 6 الی 8 مورد جدول، نمودار و شکل مناسب خواهد بود)

تصویر
 

موسسه آذرگان

موسسه آذرگان فعالیت خود را با اجماع دانشجویان و محققان نخبه کشور ، از سال 91 آغاز کرده و در زمینه های پذیرش و چاپ مقاله، چاپ کتاب، ترجمه تخصصی، تبدیل پایان نامه به کتاب و ... به ارائه خدمات میپردازد. همچنین این موسسه ، توانسته است به کمک محققان بنام کشور ، با رایزنی و تعامل مناسب با ژورنال ها و مجلات معتبر بین المللی در بخش چاپ مقاله، درصد پذیرش مقالات را تا حد زیادی تضمین کند و این نوید را به دانشجویان و اساتید گرانقدر بدهد که میتوانند در بخش چاپ مقاله، با خیال راحت مقالاتشان را با تضمین بالا به چاپ برسانند.

استخراج مقاله در موسسه آذرگان

اگر مقاله آماده ندارید و میخواهید مقاله ای با کیفیت از پایان نامه خود داشته باشید، موسسه آذرگان میتواند در این راه در کنار شما باشد و با استفاده از کارشناسان متخصص خود، به شما کمک کند. برای شروع کافی است تا فایل pdf پایان نامه خود را برای ما ارسال نمائید تا پس از بررسی، عنوان و تعداد مقالات استخراجی از پایان نامه شما در کمترین زمان محاسبه و به شما اعلام گردد. سپس قرارداد ارسال شده و مقالات شما در زمان مقرر آماده میشود. لازم به توضیح است، استخراج مقاله در موسسه آذرگان، توسط محققان تخصصی رشته های علمی انجام شده و در صورت نیاز به اصلاحیه (حتی بعد از استخراج) امکان ارائه خدمات وجود دارد. اگر تمایل به ارسال مقاله به مجله خاصی هم داشته باشید، مقاله، با توجه به فرمت نشریه استخراج خواهد شد.

برای اطلاعات بیشتر میتوانید از طریق ایمیل یا شماره تماس درج شده با کارشناسان موسسه تماس بگیرید. همچنین میتوانید برای ثبت سفارش خود کلیک فرمائید.


لطفا ما را در اینستاگرام همراهی کنید...


تصویر
 
لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

پرسش ها و دیدگاه های کاربران
سوال یا دیدگاه شما
سوال یا دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
چاپ مقاله
اطلاعات بیشتر
استخراج مقاله
اطلاعات بیشتر
پارافریز تخصصی
ثبت سفارش
فرمت بندی مقاله
ثبت سفارش
ترجمه تخصصی
ثبت سفارش
ویراستاری تخصصی
ثبت سفارش
ترجمه مولتی‌مدیا
ثبت سفارش
گویندگی
ثبت سفارش
ترجمه همزمان
ثبت سفارش
تولید محتوا
ثبت سفارش