آموزش نرم افزار SPSS

انتشار 16 خرداد 1397
مطالعه 3 دقیقه

نرم افزار SPSS برای تحلیل و نمودارسازی داده های آماری در بسیاری از رشته های علوم اجتماعی، پژوهش های عرصه سلامت، شرکت‌های نقشه‌برداری، سازمان‌های دولتی و ... مورد استفاده قرار می گیرد.

آموزش نرم افزار SPSS

در این صفحه به معرفی کامل نرم افزار SPSS (اس پی اس اس)، که آشنای دیرینه، بی بدیل و محبوب محققان و دانشجویان کشور و معروف ترین و پر استفاده ترین نرم افزار آماری در کشور عزیزمان ایران است می پردازیم. و سعی می کنیم همه آنچه را که در مورد آن لازم است بدانید همین جا بیان کنیم.

sPSS چیست؟

اس‌پی‌اس‌اس SPSS) Statistical package for social science) نام یک خانواده نرم‌افزار رایانه‌ای است که برای تحلیل‌های آماری به کار می‌رود. «اس‌پی‌اس‌اس» مخفف «بستهٔ آماری برای علوم اجتماعی» است. نخستین نسخهٔ این نرم‌افزار در سال ۱۹۶۸ طراحی و توسط «نرمن نی» منتشر شد، که سپس به یک کارشناس ارشد علوم سیاسی در در دانشگاه استانفورد، و اکنون استاد محقق در دانشکدهٔ علوم سیاسی دانشگاه استانفورد و استاد بازنشستهٔ علوم سیاسی در دانشگاه شیکاگو بوده‌است. 
نرم افزار ُ SPSS در عین سهولت و سادگی، یکی از قدرتمندترین ابزارها برای تحلیل آماری داده های اجتماعی و رفتاری به شمار می آید. یادگیری آسان، سادگی استفاده و قدرت بالا در انجام محاسبات پیچیده ،نرم افزار spss را به یکی از رایج ترین بسته های نرم افزاری مورد استفاده در تجزیه و تحلیل آماری مبدل نموده است. 
به همراه نرم افزار spss نرم افزار های تحلیل گر دیگری نیز وجود دارند مانند sas ، s-plus ، minitab و… . نرم افزار spss در علوم اجتماعی و رشته های مرتبط با آن نظیر آمار ، جغرافیا ، روانشناسی ، اقتصاد ، مدیریت ، پزشکی و فنی و… نیز مورد استفاده گسترده محققین است. که در تجزیه و تحلیل فصل ۴ پایان نامه هایی که به روش کمی و آماری انجام می شوند مورد استفاده قرار می گیرد.

اس پی اس اس SPSS به سه مرحله کلی تقسیم می شود:

  1. وارد کردن اطلاعات به نرم افزار
  2. انتخاب نوع تحلیل
  3. گرفتن خروجی

کاربرد و ویژگی های نرم افزار SPSS

 دانشجویان یا محققان مختلف، از این نرم افزار بسیار استفاده می کنند تا اطلاعات پرسشنامه هایی که تهیه می کنند، را برای آنها تحلیل و بصورت نمودار و جدول ارائه کند. در واقع  SPSS  از جملهٔ نرم‌افزارهایی است، که برای تحلیل‌های آماری در علوم اجتماعی، به صورت بسیار گسترده‌ای استفاده می‌شود. این نرم‌افزار توسط پژوهشگران بازار و داد و ستد، پژوهشگران سلامتی، شرکت‌های نقشه‌برداری، دولتی، پژوهشگران آموزشی، سازمان‌های بازاریابی و غیره به کار می‌رود.

آماری که نرم‌افزار پایه شامل می‌شود:

  • آمار توصیفی: جدول‌بندی شطرنجی، بسامدها، توصیفات، کاوش، آمار توصیفی نسبی
  • آمار دومتغیری: میانه‌ها، آزمون تی، تحلیل پراکنش، همبستگی، آزمون‌های غیرپارامتری
  • پیش‌بینی برآمدهای عددی: برگشت خطی
  • پیش‌بینی برای تشخیص گروه‌ها: تحلیل عاملی، تحلیل خوشه‌ای، جداکننده

به طور کلی این نرم افزار کاربردهای زیر را دارد:

  • تهیه خلاصه‌های آماری مانند گراف‌ها، جداول‌، آماره‌ها و …
  • انواع توابع ریاضی مانند قدر مطلق، تابع علامت، لگاریتم، توابع مثلثاتی و …
  • تهیه انواع جداول سفارشی مانند جداول فراوانی، فراوانی تجمعی، درصد فراوانی و …
  • انواع توزیع‌های آماری شامل توزیع‌های گسسته و پیوسته
  • تهیه انواع طرح‌های آماری
  • انجام آنالیز واریانس یکطرفه، دوطرفه، چندطرفه و آنالیز کوواریانس
  • تکنیک‌های تجزیه و تحلیل سری‌های زمانی
  • ایجاد داده‌های تصادفی و پیوسته
  • محاسبه انواع آماره‌های توصیفی
  • انواع آزمون‌های مرتبط با مقایسه میانگین بین دو یا چند جامعه مستقل و وابسته
  • قابلیت مبادله اطلاعات با نرم‌افزارهای دیگر
  • پردازش انواع مختلف رگرسیون

کاربرد نرم افزار SPSS در مدیریت چگونه است ؟

در مدیریت اینگونه است که با استفاده از نرم افزاری قدرتمند به اطلاعات کمی و کاربردی و ارائه ی مدلی مناسب می توان دست یافت. درصورتیکه شما با مجموعه ی وسیعی از داده ها سر و کار داشته باشید مثل جامعه ی آماری کارکنان بانک صادرات و بخواهید که این مجموعه ی وسیع را به صورت کامل مورد تحلیل و بررسی قرار دهید با استفاده از محاسبات بسیار ساده ی نرم افزار SPSS می توانید از آمار توصیفی تا روش های تحلیل استنباطی را دریافت نموده و تحلیل نمایید. در اینجا هدف تحقیق  کاربردی است و ماهیت آن توصیفی می باشد و روش جمع آوری اطلاعات هم که پرسش نامه می باشد که طراحی آن با راهنمایی و مشاوره ی اساتید می باشد.

انتخاب آزمون آماری مناسب

اس‌پی‌اس‌اس به شما نمی‌گوید چه آزمونی برای تحلیل داده‌هایتان به کار برید. اگر بخواهیم روشن‌تر بگوییم، شما باید این موارد را مورد ملاحظه قرار دهید:

  1. طرحی را که مورد استفاده قرار داده‌اید.
  2. تعداد متغییرهایی که دستکاری کرده یا اندازه‌گیری نموده‌اید.
  3. نوع داده‌هایی که جمع‌آوری کرده‌اید.
  4. در متغییرها به دنبال تفاوت هستید یا رابطه.

معرفی آخرین ورژن ها و بهترین ورژن اس پی اس اس

شرکت آی بی ام تقریبا هر ساله یا هر دوسال یک بار اقدام به انتشار یک نسخه جدید از اس پی اس اس می کند. نکته مشترک در اکثر نسخه ها این است که با جدیدتر شدن ورژن، نرم افزار قابلیت های جدیدی پیدا می کند اما سنگین تر می شود. تمام ورژن های SPSS همان کار اصلی را انجام می دهند، با تفاوت های جزئی و نه چندان بارز که در هر نسخه جدید اضافه می شود.

در حال حاضر جدیدترین ورژن اس پی اس اس همان نسخه ۲۰۱۷ یا spss 24 است که از جمله امکانات اضافه شده به آن، هوشمندتر شدن در زمینه ایمپورت یا وارد کردن اطلاعات اولیه به نرم افزار است. اما تحقیقات میدانی و تجارب کاربران گویای این مطلب است که، بهترین ورژن اس پی اس اس همان نسخه ۱۹ است.

لینک دانلود  PDF های آموزش نرم افزار SPSS 

  1.  دانلود کتاب آموزشی 1
  2.  دانلود کتاب آموزشی  2
  3.  دانلود کتاب آموزشی 3
  4.  دانلود کتاب آموزشی 4
لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

پرسش ها و دیدگاه های کاربران
سوال یا دیدگاه شما
سوال یا دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
چاپ مقاله
اطلاعات بیشتر
استخراج مقاله
اطلاعات بیشتر
پارافریز تخصصی
ثبت سفارش
فرمت بندی مقاله
ثبت سفارش
ترجمه تخصصی
ثبت سفارش
ویراستاری تخصصی
ثبت سفارش
ترجمه مولتی‌مدیا
ثبت سفارش
گویندگی
ثبت سفارش
ترجمه همزمان
ثبت سفارش
تولید محتوا
ثبت سفارش