امتیاز ترجمه و چاپ کتاب در مصاحبه دکتری چقدر است؟

انتشار 5 بهمن 1399
مطالعه 3 دقیقه

یکی از بهترین راه های بهبود رزومه پژوهشی، ترجمه و چاپ کتاب های جدید النشر خارجی است. در ادامه در مورد تاثیر چاپ این کتاب در مصاحبه دکتری صحبت میکنید.

امتیاز ترجمه و چاپ کتاب در مصاحبه دکتری چقدر است؟

سالانه در سراسر دنیا نویسندگان و محققان علوم مختلف، کتاب های خود را در نسخه های مختلف به چاپ میرسانند که بسیاری از این کتاب ها در مورد موضوعات بسیار مهم و مفید علمی هستند؛ از این رو چنین کتاب هایی متعلق به فرهنگ و کشور خاصی نیست و نیاز است که در دسترس تمام علاقه مندان قرار گیرد. از این رو مترجمانی که تخصص اینکار را دارند، میتوانند این کتاب ها را شناسائی، ترجمه و نشر دهند. در این مطلب میخواهیم در مورد امتیاز و پروسه چاپ کتاب های ترجمه شده در آزمون مصاحبه دکتری صحبت کنیم.

انتخاب کتاب برای شروع ترجمه

برای انتخاب کتاب باید به چند نکته توجه مهم شود، اولی این است موضوع و محتوای کتاب، مناسب با تخصص فرد باشد، دوم اینکه سال انتشار کتاب جدید باشد (سه سال اخیر). البته برخی از مترجمان مایل هستند که کتابی که ترجمه میکنند، قبلا توسط مترجم دیگری ترجمه نشده باشد که در این صورت باید به سایت کتابخانه ملی مراجعه و نام کتاب یا نام نویسنده کتاب را سرچ کنند تا ببینند قبلا مجوز چاپ برای کتاب مورد نظر صادر شده یا خیر. کتاب های پر فروش و نویسندگان معروف همیشه مورد توجه هستند و معمولا مترجمان، اول به سمت چنین کتاب هایی سوق پیدا میکنند تا بتوانند رضایت مخاطب خود را بدست آورند. 

ترجمه کتاب

این مرحله، مرحله بسیار حساسی است و باید کسی که ترجمه کتاب را به عهده میگیرد، مترجم متخصص در موضوع کتاب باشد. کتاب باید طوری ترجمه و ویراستاری شود که علاوه بر اینکه متنی روان و قابل فهم دارد، باید عبارات و کلمات به کار رفته در ترجمه، منطبق بر فرهنگ زبان مقصد باشد و سعی شود که هیچ تغییری در مفهوم کلی داستان اعمال نگردد. پس از ترجمه، کتاب توسط ویراستار بررسی مجدد شده و تمام ایرادات دستوری، فنی و املائی برطرف گردد. در نهایت فایل نهایی ترجمه آماده ارسال برای چاپ میشود.

پروسه چاپ کتاب

  • پس از آماده شدن فایل ترجمه شده، کتاب باید طبق یکی از اندازه های استاندارد قطع کتاب، صفحه آرایی گردد. برای کتاب های علمی مناسب ترین اندازه، قطع وزیری است.

  • هم زمان با صفحه آرایی باید از خانه کتاب مجوز شابک دریافت گردد این مجوز به صورت اینترنتی و یک روزه صادر میشود.

  • در مرحله بعدی باید جلد کتاب، توسط طراح، طراحی گردد. طرح جلد باید از نظر موضوعی با محتوای کتاب مناسبت داشته باشد.

  • در ادامه باید از کتابخانه ملی مجوز فیپا دریافت شود. این مجوز 20 الی 30 روز زمان نیاز دارد و این زمان به موضوع و محتوای کتاب بستگی دارد.

  • پس از فیپا باید از اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، مجوز ارشاد دریافت شود. مجوز ارشاد معمولا بین 1 الی 2 ماه زمان میبرد و ممکن است به محتوای کتاب ایرادی بگیرند که در این صورت این موارد باید اصلاح یا حذف شوند.

  • در مرحله بعدی کتاب ها صحافی و در تعداد جلد درخواستی چاپ میشوند.

  • در پایان باید تعدادی از نسخه های چاپ شده در اختیار وزارت ارشاد قرار گیرد تا مجوز اعلام وصول صادر گردد و عملا پروسه چاپ کتاب به پایان برسد.

تصویر
 

امتیاز ترجمه و چاپ کتاب در مصاحبه دکتری چقدر است؟

معمولا هر فعالیت مرتبط با رشته تخصصی در آزمون مصاحبه دکتری، دارای امتیاز است. چاپ کتاب ترجمه شده از منابع خارجی هم دارای 4 امتیاز پژوهشی است که داوران برای داوطلبانی که دارای کتاب چاپ شده هستند، در نظر میگیرند.

موسسه آذرگان

موسسه آذرگان فعالیت خود را با اجماع دانشجویان و محققان نخبه کشور ، از سال 91 آغاز کرده و در زمینه های پذیرش و چاپ مقاله ، چاپ کتاب ، ترجمه تخصصی ، تبدیل پایان نامه به کتاب و ... به ارائه خدمات میپردازد. همچنین این موسسه ، توانسته است به کمک محققان بنام کشور ، با رایزنی و تعامل مناسب با ژورنال ها و مجلات معتبر بین المللی در بخش چاپ مقاله، درصد پذیرش مقالات را تا حد زیادی تضمین کند و این نوید را به دانشجویان و اساتید گرانقدر بدهد که میتوانند در بخش چاپ مقاله، با خیال راحت مقالاتشان را با تضمین بالا به چاپ برسانند.

برای اطلاعات بیشتر میتوانید از طریق ایمیل یا شماره تماس درج شده با کارشناسان موسسه تماس بگیرید. همچنین میتوانید برای ثبت سفارش خود کلیک فرمائید.

لطفا ما را در اینستاگرام همراهی کنید...

تصویر
 
لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

پرسش ها و دیدگاه های کاربران
سوال یا دیدگاه شما
سوال یا دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
چاپ مقاله
اطلاعات بیشتر
استخراج مقاله
اطلاعات بیشتر
پارافریز تخصصی
ثبت سفارش
فرمت بندی مقاله
ثبت سفارش
ترجمه تخصصی
ثبت سفارش
ویراستاری تخصصی
ثبت سفارش
ترجمه مولتی‌مدیا
ثبت سفارش
گویندگی
ثبت سفارش
ترجمه همزمان
ثبت سفارش
تولید محتوا
ثبت سفارش