چگونه فیپا و مجوز چاپ کتاب را بگیریم؟

انتشار 8 خرداد 1397
مطالعه 4 دقیقه

موسسه انتشاراتی آذرگان با دارا بودن سابقه ای درخشان و طولانی، می تواند تمام مراحل اداری چاپ کتاب مانند دریافت شابک، فیپا، مجوز ارشاد و اعلام وصول را در کمترین زمان ممکن برای شما مقدور سازد.

چگونه فیپا و مجوز چاپ کتاب را بگیریم؟

چگونگی اخذ فیپا و مجوز چاپ کتاب

فیپا یا فهرست نویسی پیش از چاپ، عبارت است از فهرست نویسی توصیفی و تحلیلی کتاب، پیش از نشر آن که در صفحه ی شناسنامه کتاب درج می گردد. در واقع تهیه ی اطلاعات کتاب شناختی برای شناسایی و بازیابی یک کتاب بر مبنای ضوابط و استاندارد های بین المللی ، قبل از انتشار آن کتاب است.

تاریخچه‌

▪ تاریخچه‌ فهرست نویسی‌ پیش‌ از انتشار در جهان‌:

این‌ طرح‌ به‌ شکل‌ غیررسمی‌ در سال ۱۸۷۰ در آمریکا پیشنهاد شد و برای‌ اولین‌ مرتبه‌ به‌ طور رسمی‌ توسط‌ کتابخانه کنگره آمریکا در سال ۱۹۰۱ آغاز شد. در سال ۱۹۷۱ برای‌ دومین‌ مرتبه‌ با روشی‌ که‌ برخاسته‌ از طرح‌ فهرستنویسی‌ از مأخذ بود در کتابخانه کنگره آمریکا پی‌ گرفته‌ شد. پس‌ از حدود ۳ سال ۶۵ درصد از کتابخانه‌های‌ آمریکا دارای‌ فهرستبرگه پیش‌ از انتشار شدند. در انگلستان‌ پیشنهاد این‌ طرح‌ به‌ سال ۱۸۷۶ باز میگردد، اما اجرای‌ رسمی‌ آن‌ به‌ سال ۱۹۷۷ می‌رسد. در سال ۱۹۸۱ اعلام‌ شد که ۹۰ درصد از کتابخانه‌های‌ انگلستان‌ از این‌ طرح‌ استفاده‌ می‌کنند. در حال‌ حاضر بسیاری‌ از کشورهای‌ جهان‌ از این‌ طرح‌ استقبال‌ کرده‌اند.

▪ تاریخچه فهرست نویسی‌ پیش‌ از انتشار در ایران‌:

شکل‌ ابتدایی‌ و مختصر این‌ طرح‌ را در کتابهای‌ چاپ‌ سال ۱۳۴۶ به‌ بعد دانشگاه‌ تهران‌ و ۱۳۴۹ به‌ بعد خانقاه‌ نعمت‌اللهی‌ می‌توان‌ دید. در سال ۱۳۷۱ کتابخانه ملی‌ ایران‌ این‌ طرح‌ را به‌ طور آزمایشی‌ با برخی‌ از ناشران‌ به‌ اجرا گذاشت‌ و پس‌ از موفقیت‌ نسبی‌ پیشنهاد قانونی‌ شدن‌ آن‌، طی‌ طرحی‌ در اسفند ۱۳۷۴ از سوی‌ کتابخانه ملی‌ به‌ هیئت‌ دولت‌ ارائه‌ شد که‌ تصویبنامه آن‌ در تاریخ ۸/۱۲/۱۳۷۵ به‌ کتابخانه ملی‌ ابلاغ‌ شد و مسئولیت‌ اجرایی‌ طرح‌ بر عهده‌ کتابخانه ملی‌ نهاده‌ شد. در مهر ۱۳۷۷ کتابخانه ملی‌ با همکاری‌ وزارت‌ فرهنگ‌ و ارشاد اسلامی‌ اجرای‌ طرح‌ را به‌ طور رسمی‌ آغاز کرد. اکنون‌ با همراهی‌ و مساعدت‌ ناشران‌ عزیز بیش‌ از ۹۰% از کتابهای‌ منتشر شده‌ در سطح‌ کشور همراه‌ با این‌ اطلاعات‌ منتشر می‌شوند. تخمین‌ زده‌ می‌شود که‌ فقط‌ سالانه‌ بیش‌ از یک‌ میلیارد تومان‌ صرفه‌جویی‌ حاصل‌ اجرای‌ این‌ طرح‌ است‌.

ضوابط‌ و استانداردهای‌ بین‌المللی‌ فیپا

با توجه‌ به‌ اینکه‌  فهرست نویسی‌ فرآیندی‌ علمی‌ و پژوهشی‌ است‌ و دستیابی‌ سریع‌ به‌ مجموعه‌ را ممکن‌ می‌سازد، همه عملیاتی‌ که‌ در این‌ فرآیند صورت‌ می‌گیرد قانونمند شده‌اند و دستورالعمل‌ و ابزارهای‌ خاصی‌ برای‌ آن‌ وجود دارد.

  • قواعد فهرست نویسی‌ انگلوامریکن‌
  • استاندارد بین‌المللی‌ کتابنامه‌نویسی‌
  • سرعنوان‌های‌ موضوعی‌ فارسی‌
  • رده‌بندی‌ کنگره‌ و رده‌بندی‌ دیویی‌

استانداردها و ابزارهایی‌ هستند که‌ در فهرست  نویسی‌ پیش‌ از انتشار به‌ کار می‌روند.

مراحل کار فیپا

  1. تحویل کتاب و مدارک لازم
  2. تکمیل فرم پرسشنامه
  3. بررسی و کنترل فرم توسط کتابخانه
  4. ثبت اطلاعات کتاب شناختی در دفتر مخصوص
  5. انجام عملیات فهرست نویسی
  6. ورود اطلاعات به رایانه
  7. تهیه برگه فهرست نویسی
  8. تحویل کتاب همراه با کارت فهرست نویسی به ناشر

ناشر نمونه ای از کتاب را که می تواند به صورت متن تایپ شده بدون جلد باشد با صفحه عنوان کامل و دقیق به دفتر فیپا تحویل می دهد. همه تغییرات باید در صفحه عنوان اعمال شده و شماره شابک نیز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت شده باشد.
در صورتی که کتاب ، ترجمه شده است تصویر صفحه عنوان به زبان اصلی نیز همراه با کتاب باید تحویل شود. نمونه اوزالید (چاپ شده )کتاب نیز پذیرفته می شود و اگر کتاب تجدید چاپ و بدون ویرایش باشد ارائه چاپ های قبلی نیز بلامانع است . پس از تکمیل فرم پرسشنامه توسط ناشر و ثبت اطلاعات مورد نیاز فرم توسط دفتر فیپا کنترل می شود.
بعد از رفع ایرادات و یادداشت اطلاعات کتاب شناختی لازم در دفتر مخصوص کتاب برای فهرست نویسی و امور مرتبط به بخش فهرست نویسی ارسال می شود.
پس از دریافت کاربرگه فهرست نویسی و تایپ اطلاعات ، کارت تایپ فهرست نویسی از بخش مذکور تحویل گرفته می شود و پس از کنترل نهایی همراه با نمونه کتاب دریافت شده به ناشر تحویل داده می شود. فرآیند فیپا بین ۳ تا ۶ روز طول می کشد.

فواید فیپا

  • یکدستی‌ و هماهنگی‌ فهرست نویسی‌
  •  تسهیل‌ امر فهرستنویسی‌
  • جلوگیری‌ از انجام‌ کار تکرار‌
  • افزایش‌ سرعت‌ بازیابی‌ منابع‌ در کتابخانه‌ها
  •  اطمینان‌ از صحت‌ و درستی‌ کار
  • صرفه‌ جویی‌ در بودجه‌
  •  تسریع‌ امر اشاعه اطلاعات‌
  • تسهیل‌ در ایجاد شبکه‌های‌ اطلاعاتی‌
  • افزایش‌ سرعت‌ گردش‌ اطلاعات‌

در موارد زیر کتاب نیاز به فهرست نویسی مجدد خواهد داشت:

  1.  تغییر عنوان
  2.  تغییر نام مترجم ، اضافه شدن یا کم شدن
  3.  تغییر نام ناشر، اضافه شدن یا کم شدن
  4.  حذف و یا اضافه شدن  فروست (سری)
  5.  اضافه یا کم شدن تعداد صفحات کتاب
  6.  ویرایش کتاب
  7.  تغییر قطع کتاب

* علاوه بر موارد فوق، هر عنوانی که تجدید چاپ می شود باید مجدداً در برگه فهرست کتابخانه ملی ضبط شود.

دریافت مجوز چاپ کتاب از سازمان فرهنگ و ارشاد اسلامی

  • بعد از طی مراحل  آماده سازی و تهیه فایل اولیه ، نویسنده باید بدنبال یک موسسه و ناشر مناسب  و قابل اعتماد ، جهت پیگیری مراحل اداری و اخذ مجوزات مختلف باشد.
  • فایل کتاب برای خانه کتاب توسط انتشارات ارسال می گردد و یک شابک اختصاصی برای کتاب ثبت و معرفی می شود (ناشر باید یک کد سیزده رقمی منحصر به فرد که تحت عنوان شابک شناخته می‌شود را به اثر اختصاص دهد که یک شماره‌ی استاندارد بین‌المللی کتاب است و جهت شناسایی اثر در سطح ملی و بین المللی به کار می‌رود)
  • ارسال فایل کتاب برای کتابخانه ملی توسط انتشارات جهت گرفتن فیپا کتاب ناشر اثر را جهت دریافت فهرست‌ نویسی پیش از انتشار (فیپا) در وب سایت کتابخانه ملی به ثبت می‌رساند
  • ارسال فایل کتاب و طرح جلد کتاب برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و درخواست دریافت مجوزهای لازم، در این مرحله با توجه با نوع و موضوع کتاب که تخصصی، علمی، کودکان، دینی و مذهبی و …باشد، فایل کتاب برای مراجع و اشخاص ذیصلاح ارسال می گردد و ویرایشات و یا تائید نهایی کتاب صورت می پذیرد. (این مرحله  زمانبرترین مرحله در روند مراحل چاپ کتاب می باشد که ممکن است برای برخی کتب به چندین ماه نیز به طول بیانجامد)
  • چاپ کتاب و دریافت اعلام وصول (در آخرین مرحله پس از چاپ کتاب، باید تعدادی مشخص از نسخه‌های کتاب جهت دریافت اعلام وصول به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تحویل گردد)
  • تحویل کتاب به نویسنده با توجه به نوع قرارداد منعقد شده

خدمات موسسه انتشاراتی آذرگان

موسسه انتشاراتی آذرگان با دارا بودن بیش از پنج سال سابقه کار  در زمینه چاپ و نشر کتاب ، می تواند تمام مراحل اداری ، من جمله دریافت شابک ، فیپا ، مجوز ارشاد و اعلام وصول را در کمترین زمان ممکن برای شما به انجام برساند. برای ثبت سفارش خود می توانید با یکی از راه های ارتباطی با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

پرسش ها و دیدگاه های کاربران
سوال یا دیدگاه شما
سوال یا دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
بازدیدکننده
تیم پشتیبانی
5 سال پیش
در پاسخ به:
تعداد صفحات کتاب 216 صفحه اعلام شد ولی حالا با تعیین قطع وزیری حدود 30 صفحه به تعداد صفحات کتاب اضافه شد. ایا باید باز هم اصلاحیه از فیپا درخواست کرد؟
سلام و عرض ادب اگر مطلبی به کتاب افزوده نشده برای تجدید چاپ لازم نیباشد ، اما اگر تغییری در کتاب انجام گردد ، باید مجوزات دوباره دریافت گردد. با سپاس
بازدیدکننده
نوری
5 سال پیش
تعداد صفحات کتاب 216 صفحه اعلام شد ولی حالا با تعیین قطع وزیری حدود 30 صفحه به تعداد صفحات کتاب اضافه شد. ایا باید باز هم اصلاحیه از فیپا درخواست کرد؟
چاپ مقاله
اطلاعات بیشتر
استخراج مقاله
اطلاعات بیشتر
پارافریز تخصصی
ثبت سفارش
فرمت بندی مقاله
ثبت سفارش
ترجمه تخصصی
ثبت سفارش
ویراستاری تخصصی
ثبت سفارش
ترجمه مولتی‌مدیا
ثبت سفارش
گویندگی
ثبت سفارش
ترجمه همزمان
ثبت سفارش
تولید محتوا
ثبت سفارش