آیا بدون مقاله میتواند در مصاحبه دکتری موفق شد؟

انتشار 8 اردیبهشت 1400
مطالعه 6 دقیقه

یکی از دغدغه های بزرگ متقاضیان شرکت در آزمون مصاحبه دکتری، داشتن مقاله چاپ شده است. در این مطلب میخواهیم بدانیم آیا بدون مقاله میتواند در مصاحبه دکتری موفق شد؟

آیا بدون مقاله میتواند در مصاحبه دکتری موفق شد؟

پس از اعلام نتایج آزمون کتبی و مشخص شدن افراد مجاز برای شرکت در آزمون مصاحبه، داوطلبان این فرصت را دارند تا با تقویت رزومه پژوهشی، خود را آماده این آزمون کنند. به علت کمبود زمان یا عدم داشتن مهارت کافی برای تهیه مقاله علمی، بسیاری از افراد این سوال را میپرسند که آیا بدون مقاله هم میتواند در آزمون مصاحبه موفق شد!؟ در ادامه به این موضوع خواهیم پرداخت.

تصویر
 

آیا بدون مقاله میتواند در مصاحبه دکتری موفق شد؟

آزمون مصاحبه دکتری دارای 100 امتیاز است که 40 امتیاز آن به فعالیت های پژوهشی، 30 امتیاز آن به فعالیت های آموزشی و 30 امتیاز به خود جلسه آزمون اختصاص داده میشود. در این میان فعالیت های پژوهشی از اهمیت ویژه ای برخوردارند و داوطلبان باید در حد فاصل اعلام نتایج آزمون کتبی تا جلسه آزمون مصاحبه، رزومه خود را تقویت کنند. فعالیت های پژوهشی شامل تمام کنفرانس ها، کتاب ها و مقالات علمی چاپ شده است که هر کدام امتیاز مربوط به خود را دارند. با توجه به محدودیت زمان، برخی از داوطلبان فرصت نگارش مقاله با کیفیت را ندارند و با توجه به اینکه مقاله دارای بیشترین امتیاز پژوهشی در رزومه است، این نگرانی را دارند که چون مقاله ندارند، حتما در جلسه مصاحبه کلا امتیاز نمیگیرند! درست است که مقاله امتیا زیادی دارد اما این تصور تا حدودی نادرست است و مقاله همه چیز نیست. همانطور که اشاره شد، برخی فعالیت های دیگر هم هستند که در مصاحبه امتیاز دارند و اگر امتیاز آنها را دریافت کنید امکان موفقیت ممکن است. 

چاپ کتاب

یکی از فعالیت های مهمی که بعد از چاپ مقاله، امتیاز خوبی در مصاحبه دکتری دارد،  چاپ کتاب است. برای اینکه بتوانید امتیاز چاپ کتاب را در مصاحبه دکتری دریافت کنید، لازم است یا کتاب تالیف کنید، یا ترجمه کنید یا اینکه پایان نامه خود را به کتاب تبدیل کنید. تالیف یا ترجمه کتاب، هم بسیار زمان بر است هم نیاز به تخصص زیاد دارید، از این رو تبدیل پایان نامه به کتاب پیشنهاد میشود. باید این نکته را یادآور شویم که داشتن کتاب چاپ شده در مصاحبه دکتری، 4 امتیاز پژوهشی دارد. در ادامه، پروسه چاپ کتاب از پایان نامه را توضیح میدهیم.

پروسه چاپ کتاب از پایان نامه

آماده سازی فایل: در ابتدا باید فایل پایان نامه را به فایل کتاب تبدیل کنید. برای این کار باید عنوان کتاب با پایان نامه متفاوت باشد، تمام کلماتی مانند "این رساله"، "این مطالعه"، "این پایان نامه"، "این تحقیق" و ... حذف و با کلمه "این کتاب" جایگزین شود. همچنین چکیده انگلیسی حذف شود، چکیده به مقدمه تبدیل شود و پیشگفتار نوشته شود.

صفحه آرایی: قطع کتاب های دانشگاهی اکثرا وزیری یا رقعی است. بهتر است کتاب به در قطع وزیری یا رقعی صفحه آرایی شود.

دریافت مجوز شابک: شابک را میتوان از خانه کتاب یک روزه دریافت نمود.

دریافت مجوز فیپا: این مجوز را میتوان از کتابخانه ملی دریافت نمود. دریافت این مجوز بین 2 الی 4 هفته زمان لازم دارد.

طراحی جلد: با توجه به موضوع کتاب، یک عکس برای رو و پشت جلد طراحی گردد.

دریافت مجوز ارشاد: این مجوز را میتوان از اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت نمود و معمولا 1 الی 3 ماه زمان میبرد.

دریافت اعلام وصول: اعلام وصول همان اجازه انتشار کتاب است که از اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت میکنند و پس از دریافت آن پروسه چاپ کتاب به پایان میرسد.

چاپ مقاله کنفرانسی

مقالات کنفرانسی به مقالاتی گفته میشود که در کنفرانس ها یا همایش ها ارائه میشود. در این کنفرانس ها بسیاری از محققان و اساتید بزرگ گرد هم میایند و در مورد موضوع خاصی به بحث و تبادل نظر میپردازند. در این میان مقالات جدیدی که با محوریت کنفرانس نوشته شده اند بررسی میشوند. با توجه به این که بازه داوری کنفرانس ها کوتاه است و معمولا سختگیری کمتری نسبت به مجلات علمی دارند، میتوان به این کنفرانس ها مقاله ارسال کنید. اگر نتوانسته اید مقاله ای نگارش کنید، میتوانید از پایان نامه خود استفاده و از آن مقاله استخراج کنید. این نکته را هم مد نظر داشته باشید که هر کنفرانس داخلی دارای 1 امتیاز و هر کنفرانس خارجی دارای 2 امتیاز و مجموعا در صورت داشتن چند مقاله کنفرانسی ماکزیمم 4 امتیاز پژوهشی دریافت میکنید. در ادامه پروسه چاپ مقاله در کنفرانس را بررسی میکنیم.

پروسه چاپ مقاله در کنفرانس ها

آماده سازی مقاله: این کار را میتوانید با استخراج مقاله از پایان نامه انجام دهید. 

انتخاب کنفرانس: کنفرانس های مختلفی در داخل و خارج از کشور با محوریت موضوعات مختلف علمی برگذار میشوند. بهتر است کنفرانسی که به موضوع مقاله شما نزدیک است را انتخاب کنید و حتما به زمان برگذاری و مهلت نهایی ارسال مقالات دقت کنید.

فرمت بندی و ارسال مقاله: کنفرانس ها هم مثل مجلات علمی دارای فرمت منحصر بفردی هستند که لازم است قبل از ارسال مقاله، به قالب آن درآیند. از این رو باید به سایت کنفرانس بروید و از بخش راهنمای نویسندگان، نحوه فرمت بندی را دانلود نمائید. پس از فرمت بندی میتوانید از طریق سیستم سابمیت آن، مقاله را بارگذاری گنید.

داوری، پذیرش و چاپ: پس از ارسال، مقاله بررسی شده و در صورت مطابقت آن با اهداف همایش، پذیرش مقاله خود را بگیرید. چاپ مقاله کنفرانسی هم میتواند به صورت آنلاین در سایت کنفرانس و هم بصورت چاپ کتاب فیزیکی، صورت گیرد. در این کتاب، تمام شرکت کنندگانی که مقاله ارائه داده اند مقالاتشان چاپ شده و کتاب ها از طریق پست به نویسندگان ارسال میشوند.

پایان نامه

پایان نامه حاصل زحمات و تلاش های فردی است که میخواهد نشان دهد آماده فارغ التحصیلی از مقطع کارشناسی ارشد است. با توجه به این که پایان نامه ها زیر نظر اساتید برجسته پژوهش و تدوین میشوند، از این جهت این نوشته ها دارای ارزش علمی بالایی هستند. داشتن پایان نامه قوی در مصاحبه دکتری دارای 4 امتیاز پژوهشی است.

جمع بندی

همانطور که قبلا گفتیم لازمه موفقیت در آزمون مصاحبه، داشتن مقاله چاپ شده است. هر مقاله دارای 7 امتیاز پژوهشی و داشتن چند مقاله تا 22 امتیاز پژوهشی برای داوطلب به همراه خواهد داشت. اما اگر به هر دلیلی نتوانستید مقاله چاپ شده داشته باشید، میتوانید کتاب با مقاله کنفرانسی چاپ کنید و پایان نامه خود را هم به همراه داشته باشید. مصاحبه دکتری آزمونی است که شاید سالی یکبار فرصت رقابت را به شما بدهد، پس بهتر است خود را با تمام توان آماده کنید.

تصویر
 

موسسه آذرگان

موسسه آذرگان فعالیت خود را با اجماع دانشجویان و محققان نخبه کشور ، از سال 91 آغاز کرده و در زمینه های پذیرش و چاپ مقاله ، چاپ کتاب ، ترجمه تخصصی ، تبدیل پایان نامه به کتاب و ... به ارائه خدمات میپردازد. همچنین این موسسه ، توانسته است به کمک محققان بنام کشور ، با رایزنی و تعامل مناسب با ژورنال ها و مجلات معتبر بین المللی در بخش چاپ مقاله، چاپ مقاله کنفرانسی و چاپ کتاب، درصد پذیرش مقالات و کتاب ها را تا حد زیادی تضمین کند و این نوید را به دانشجویان و اساتید گرانقدر بدهد که میتوانند در بخش چاپ مقاله و چاپ کتاب، با خیال راحت و با تضمین بالا کار را به این موسسه واگذار کنند.

برخی از خدمات موسسه آذرگان

برای اطلاعات بیشتر میتوانید از طریق ایمیل یا شماره تماس درج شده با کارشناسان موسسه تماس بگیرید. همچنین میتوانید برای ثبت سفارش خود کلیک فرمائید.

لطفا ما را در اینستاگرام همراهی کنید...

تصویر
 
لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

پرسش ها و دیدگاه های کاربران
سوال یا دیدگاه شما
سوال یا دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
چاپ مقاله
اطلاعات بیشتر
استخراج مقاله
اطلاعات بیشتر
پارافریز تخصصی
ثبت سفارش
فرمت بندی مقاله
ثبت سفارش
ترجمه تخصصی
ثبت سفارش
ویراستاری تخصصی
ثبت سفارش
ترجمه مولتی‌مدیا
ثبت سفارش
گویندگی
ثبت سفارش
ترجمه همزمان
ثبت سفارش
تولید محتوا
ثبت سفارش