افزایش حقوق اعضای هیات علمی در سال 97‎

انتشار 16 مرداد 1397
مطالعه 2 دقیقه

در این مقاله می خواهیم افزایش حقوق اعضای هیات علمی در سال 97‎ را به طور دقیق مورد بررسی قرار دهیم.

افزایش حقوق اعضای هیات علمی در سال 97‎

یکی از مهمترین تصمیمات مجلس قبل از شروع هر سال جدید ، تصویب بودجه لازم برای افزایش حقوق در بخش ها و ارگان های مختلف است. در این مقاله افزایش حقوق اعضای هیات علمی در سال 97‎ را بررسی خواهیم نمود.

با وجود اینکه افزایش حقوق اساتید هیئت علمی در سال 96 به تصویب رسید اما هیچ گاه اجرائی نشد و در سال گذشته هیچ تغییری در حقوق و مزایای اساتید دیده نشد و حقوق ها با همان روال به اساتید پرداخت گردید. معمولا هیئت دولت به پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه و سازمان اداری استخدامی ، ضریب حقوق اعضای هیئت علمی دانشگاهها و موسسات آموزش عالی و قضات را برای سال ۹۶، بیست و چهار هزار و صد و چهل و چهار ریال تعیین کرد. همچنین ضریب حقوق، حقوق بگیران ذیل قانون مدیریت خدمات کشوری برای سال جاری، ۱۶/۹۵۵ریال تعیین شد. بر این اساس هیئت دولت حداقل حقوق مشمولین قانون مدیریت خدمات کشوری را  ۱۰٫۳۵۰٫۰۰۰ ریال و حداکثر حقوق را ۷ برابر حداقل حقوق تعیین کرد.

یکی از سوالات متداول در سال 97 این است که آیا حقوق اساتید هیئت علمی افزایش خواهد یافت؟

معاون اداری و مالی وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری ، در پاسخ به این سوال خاطر نشان کرد :  جلساتی را وزیر علوم با معاون اول رئیس جمهور برگذار کرده و در حال رایزنی برای اجرائی ساختن این موضوع هستند.

عسگریان افزود : متاسفانه در بودجه سال ۹۶ موضوع افزایش حقوق اعضای هیأت علمی دیده نشد تا این رویه تا سال پیش عملیاتی نشود ، این در حالی است که در بودجه سال ۹۷ موضوع افزایش حقوق اعضای هیأت علمی دیده می شود و انتظار می رود امسال روی این موضوع تمرکز بیشتری انجام گیرد. در ادامه ایشان به این نکته اشاره کرند که در حال حاضر دولت بودجه‌ریزی بر مبنای عملکرد را آغاز کرده ، بنابراین دانشگاه‌ها نیز باید برنامه‌های خود را در این زمینه ارائه کنند.

درآمد اساتید دانشگاههای دولتی و آزاد

همان طور که می دانید ، دریافتی های اساتید ، بر اساس شاخص هایی مانند پایه و مرتبه تعیین می گردد. پایه حقوق که بر اساس سنوات تعیین می شود و مرتبه بر اساس رتبه بندی اساتید به صورت آموزگار، مربی، استادیار، دانشیار و استاد تمام به افراد تعلق می گیرد. مرتبه ، به عنوان مبنا در نظر گرفته می شود و پایه حقوق به این مبنا اضافه می گردد. ممکن است مزایایی هم مانند ردیف حقوقی سایر دستگاههای دولتی به آن اضافه می گردد.( عائله مندی ، حق فرزند ، فوق العاده جذب و ...)

البته اساتید می توانند علاوه بر حق التدریسی ، از مواردی مانند مشاوره ، کارهای پژوهشی ، پایان نامه ، تالیف مقاله و کتاب و ... درآمد زایی کنند.

باید این نکته را هم مد نظر داشته باشید که حقوق مبنا در دانشگاههای دولتی و آزاد تقریبا مشابه است ، اما حقوق دریافتی پایه اساتید دانشگاههای دولتی بیش از 2.5 برابر اساتید دانشگاه آزاد می باشد.

موسسه آذرگان پیشرو در امور پژوهشی چاپی

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

پرسش ها و دیدگاه های کاربران
سوال یا دیدگاه شما
سوال یا دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
چاپ مقاله
اطلاعات بیشتر
استخراج مقاله
اطلاعات بیشتر
پارافریز تخصصی
ثبت سفارش
فرمت بندی مقاله
ثبت سفارش
ترجمه تخصصی
ثبت سفارش
ویراستاری تخصصی
ثبت سفارش
ترجمه مولتی‌مدیا
ثبت سفارش
گویندگی
ثبت سفارش
ترجمه همزمان
ثبت سفارش
تولید محتوا
ثبت سفارش