چگونگی پذیرش مقاله

انتشار 2 اسفند 1396
مطالعه 3 دقیقه

پس از ارسال مقاله و داوری شدن آن توسط داوران ژورنال، یک سری فرآیندهای تکمیلی همچون اصلاح مقاله، پاسخ به نظرات داوران و … جهت پذیرش نهایی مقاله می بایست صورت پذیرد که در این بخش به چگونگی آن خ

چگونگی پذیرش مقاله

چگونگی  پذیرش  مقاله

 

بعد از آماده شدن مقاله جهت پذیرش ، به یکی از مجلات معتبر ، که از قبل به دانشجو یا پژوهشگر اعلام شده ، جهت داوری ارسال میگردد.

اصلاح مقاله

در صورتیکه بر اساس نظر داوران مقاله نیازمند اصلاح باشد، سردبیر مجله پیش‌نویس ارسال شده را به همراه نکات و پرسش‌های مطرح شده توسط هر یک از داوران به نویسندگان باز می‌گرداند. نویسندگان می‌بایست به تمامی نکات مطرح شده توسط داوران، پاسخ دقیق و روشن داده و manuscript را اصلاح نمایند. در این حالت علاوه بر نسخه اصلاح شده (Revised manuscript)، فایل پاسخ به سوالات داوران را به صورت جداگانه تهیه کرده تا برای بررسی و داوری مجدد به مجله ارسال گردد. پس از انجام اصلاحات نویسنده مسئول می‌تواند از طریق سایت مجله و با وارد کردن نام کاربری و رمز عبور، به منوی اصلی ارسال مقاله دست یابد.

پذیرش مقاله

پس از تایید داوران و تایید سردبیر اصلی مجله، مقاله پذیرفته شده و برای چاپ ارسال می‌شود. دقت شود که در نسخه پذیرفته شده، تغییرات کلی مانند حذف شکل و یا تغییر محتوا انجام نخواهد شد و فقط تغییرات جزیی به عنوان مثال ویراستاری بسیار ساده و هماهنگ کردن مراجع با متن، قابل انجام است که معمولا توسط مجله انجام می‌گیرد. پس از پذیرفته شدن مقاله ، نویسنده مسئول مکاتبات فرم‌هایی از جمله فرم کپی رایت (Copyright) را به صورت آنلاین در سایت مجله تکمیل می‌کند. آدرس این فرم‌ها از طریق ایمیل به نویسنده مسئول اطلاع داده می‌شود. از دیگر فرم‌های مهم، فرم چاپ رنگی شکل‌ها و نمودارها، فرم open access بودن مقاله ، فرم درخواست تعداد نسخه چاپ شده از مقاله می‌باشد. ممکن است نویسندگان بخواهند برخی از شکل‌ها به صورت رنگی چاپ شود. در این صورت می‌بایست هزینه چاپ هر شکل رنگی را پرداخت نمایند. همچنین نویسندگان می‌توانند گزینه open access را انتخاب کنند. در این حالت با پرداخت هزینه مربوط به چاپ مقاله از طرف نویسندگان، مقاله به صورت رایگان در اختیار جامعه علمی قرار می‌گیرد و همه افراد می‌توانند مقاله را دانلود کنند. در این حالت مقاله تنها در دسترس افرادی قرار می‌گیرد که از طریق دانشگاه/ موسسه تحقیقاتی، مشترک آن مجله هستند. در نهایت نویسندگان می‌توانند با پرداخت هزینه، چند نسخه از مقاله چاپ شده را سفارش دهند. در این صورت از سوی مجله همان تعداد نسخه از مقاله چاپ شده به آدرس پستی نویسنده مسئول مکاتبات، ارسال می‌شود. چون مجله فایل نهایی مقاله چاپ شده را به نویسنده مسئول مکاتبات ایمیل می‌کند، نیازی نیست که با پرداخت هزینه اضافی، تعدادی از نسخه‌های چاپ شده را سفارش داد. بنابراین بدون پرداخت هزینه، مقاله در مجله چاپ خواهد شد.

بعضی از مجلات، پس از چند روز همان نسخه پذیرفته شده (Accepted manuscript) توسط داورها را در سایت مجله به صورت آنلاین (Online) به جامعه علمی عرضه می‌کنند. در این نسخه معمولا متن مقاله در ابتدا نوشته شده و تصاویر و نمودارها در پایان مقاله هستند. در واقع مقاله به شکل منسجم مرتب نشده است. برخی از مجلات ابتدا به تنظیم و مرتب کردن مقاله می‌پردازند. به این معنا که شکل‌ها، نمودارها و جداول به درستی در جای مناسب خود در متن قرار داده می‌شوند. این نسخه برای نویسنده مسئول مکاتبات فرستاده می‌شود تا نویسندگان با بررسی مقاله، صحت آنرا تایید کنند. پس از تایید نهایی نویسندگان، نسخه منسجم و مرتب شده مقاله که «نسخه آنلاین» (Online version) نامیده می‌شود و برچسب DOI: Digital Object Identifier دارند در سایت مجله قرار می‌گیرد. ارجاع به نسخه آنلاین توسط دیگر نویسندگان با نوشتن DOI امکان‌پذیر است.

 

 چاپ مقاله و نکات مهم قبل از سابمیت 

 

پس از گذشت چند هفته تا چند ماه از انتشار نسخه آنلاین مقاله، با مشخص شدن جلد و شماره صفحات، مقاله در مجله چاپ می‌شود. مدت زمان لازم از پذیرش مقاله تا چاپ آن (مشخص شدن سال چاپ، جلد و شماره صفحات) وابسته به تعداد مقالاتی است که در صف چاپ قرار دارند و نیز وابسته به تعداد شماره‌هایی است که توسط مجله در سال چاپ می‌شود. هر چه تعداد شماره‌های چاپ شده توسط یک مجله در سال بیشتر باشد، از پذیرش مقاله تا چاپ نهایی آن مدت زمان کمتری مورد نیاز است. به عنوان مثال سرعت چاپ مقاله پذیرفته شده در مجله ای که در سال، دوازده شماره چاپ می‌شود (هر ماه یک شماره) نسبت به مجله‌ای که در سال، شش شماره چاپ می‌شود (هر دو ماه یکبار) دو برابر است.

به منظور افزایش احتمال پذیرش مقاله ، نویسندگان بایستی سه مورد اساسی را قبل از سابمیت مقاله مورد توجه قرار دهند:

1) نوع مقاله هدف 2) اسکوپ مقاله 3) ارزیابی ارتباط و کیفیت.

نوع هدف مقاله : انواع مقاله بصورت زیر می باشد:

  1. مقاله مروری

  2. مقاله پژوهشی

  3. یادداشت فنی

  4. سرمقاله

  5. بحث و گفتگو

اسکوپ ژورنال: موضوعات علمی و فرهنگی تحت حیطه ژورنال را تعریف کرده و موضوعات رو محدود می کند. ژورنال صرفا مقاله هایی را اکسپ می کند که در اسکوپ آن باشند. بعنوان مثال، یک ژورنال پزشکی مقالات زمین شناسی را اکسپت نمی کند.

ارتباط و کیفیت: علیرغم طبقه بندی، تمامی مقالات اکسپت شده مربوط به اسکوپ ژورنال، بایستی از لحاظ کیفیت و انسجام مورد بررسی قرار گیرند. انجام این مهم به شیوه های مختلف امکان پذیر است:

  1. برای موضوعات تخصصی و علمی: اصالت موضوع، شیوه های انجام یافته، کیفیت نتایج، پیشرفت های علمی در زمینه فوق .

  2. برای موضوعات کاربردی محور: نوآوری، پتانسیل بالا برای پیشرفت فناوری، ارائه را حل برای موضوعات زیست محیطی و اجتماعی.

  3. برای موضوعات استراتژیک: تجزیه و تحلیل قانونی و منطقی، تجزیه و تحلیل بی طرفانه، تصدیق دیدگاه های جایگزین، نگرش های جدید.

 

 

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

پرسش ها و دیدگاه های کاربران
سوال یا دیدگاه شما
سوال یا دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
چاپ مقاله
اطلاعات بیشتر
استخراج مقاله
اطلاعات بیشتر
پارافریز تخصصی
ثبت سفارش
فرمت بندی مقاله
ثبت سفارش
ترجمه تخصصی
ثبت سفارش
ویراستاری تخصصی
ثبت سفارش
ترجمه مولتی‌مدیا
ثبت سفارش
گویندگی
ثبت سفارش
ترجمه همزمان
ثبت سفارش
تولید محتوا
ثبت سفارش